De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft KPN een boete opgelegd van 2,7 miljoen euro voor het benadelen van concurrenten bij een doorschakeldienst voor de zakelijke markt.
Dat maakte de toezichthouder maandag bekend.
Het telecombedrijf is verplicht om concurrenten die gebruik maken van het netwerk van KPN vooraf te informeren over welke diensten KPN gaat aanbieden aan haar eigen zakelijke klanten. De concurrentie moet daarnaast tijdig de kans krijgen om eenzelfde aanbod aan zakelijke klanten te doen. Volgens ACM heeft KPN dit bij de doorschakeldienst *21 online niet gedaan.
KPN vindt boete te hoog
KPN bracht de ACM zelf op de hoogte van de situatie en ontkent dan ook niet dat er fouten zijn gemaakt. Het telecombedrijf vindt echter dat de nu opgelegde boete niet in verhouding staat tot de overtreding en heeft daarom bezwaar aangetekend tegen de hoogte van de straf.
Het telecomconcern stond van eind 2011 tot halverwege dit jaar onder verscherpt toezicht van de ACM, omdat het bedrijf zich niet had gehouden aan de regels rond een aantal aanbestedingsprocedures van de overheid. Dat regime werd dit jaar opgeheven, omdat KPN maatregelen heeft genomen om beter te kunnen voldoen aan wet- en regelgeving.
De zaak rond de doorschakeldienst stamt uit 2012 en speelde dus tijdens de periode van verscherpt toezicht.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl